środa, 13 czerwca 2012

Używanie kadzidła podczas liturgii


"I przyszedł inny anioł, i stanął przy ołtarzu, mając złote naczynie na żar, i dano mu wiele kadzideł, aby dał je w ofierze jako modlitwy wszystkich świętych, na złoty ołtarz, który jest przed tronem. I wzniósł się dym kadzideł, jako modlitwy świętych, z ręki anioła przed Bogiem". (Ap 8, 3-4)

Kadzidło było używane w środowiskach pogańskich i żydowskich. Chrześcijanie początkowo nie używali kadzidła, gdyż liturgia odcinała się od pogaństwa. W obrzędach chrześcijańskich kadzidło przyjęło się dopiero po upadku pogaństwa. Na początku używane było w czasie obrzędów pogrzebowych i podczas uroczystych pochodów przed papieżem lub biskupem. O wznoszącym się kadzidle czytamy już w Piśmie świętym - w Księdze Psalmów i Apokalipsie. Okadzenie wyraża cześć i modlitwę.

W zwyczajnej formie rytu rzymskiego okadzenia stosujemy podczas procesji na wejście, na początku Mszy świętej, w czasie Ewangelii, po złożeniu na ołtarzu pateny z chlebem i kielicha winem i wodą oraz po konsekracji (podczas podniesienia). Przed ruszeniem  procesji na wejście, kapłan w zakrystii zasypuje kadzidło i błogosławi je nic nie mówiąc. Usługujący z kadzielnicą, w trakcie procesji idzie przed krzyżem. Kapłan po ucałowaniu ołtarza zasypuje kadzidło, błogosławi i okadza krzyż oraz ołtarz w asystencji diakonów lub innych usługujących. Jeżeli kapłan sprawuje Najświętszą Ofiarę na "starym" ołtarzu to okadza najpierw prawą, a potem lewą jego stronę, idąc wzdłuż niego. Kadzidła używa się następnie podczas proklamacji Ewangelii. Usługujący z łódką i kadzielnicą podchodzą do celebransa, który zasypuje kadzidło i błogosławi je. Następnie diakon prosi kapłana o błogosławieństwo. Po otrzymaniu błogosławieństwa od celebransa, diakon podchodzi do ołtarza, bierze Ewangeliarz i poprzedzony przez usługujących z kadzidłem i świecami udaje się na ambonę. Tam w odpowiednim momencie okadza księgę Ewangelii. Kadzidła używa się także do okadzeniu darów, krzyża, kapłana i ludu. Ostatnim momentem, w którym używa się kadzidła, jest moment podniesienia. Usługujący okadza Ciało Pańskie oraz kielich z Krwią Pańską, gdy kapłan ukazuje naszego Pana zaraz po konsekracji.

W nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, kadzeniu towarzyszy wiele modlitw, które wypowiada celebrans. Inna modlitwa przypada na okadzenie darów, a inna na okadzenie krzyża i ołtarza. Kapłan odmawia też odpowiednie modlitwy podczas błogosławieństwa kadzidła. Okadzenie ołtarza  i celebransa następuje po modlitwie "Aufer a nobis". Podczas okadzania ołtarza, celebransowi asystują diakon i subdiakon lub inni usługujący.  Następnie kadzidła używa się podczas śpiewania Ewangelii. Potem po ofiarowaniu chleba, przygotowaniu wina i wody, ofiarowaniu wina i poleceniu ofiar, kapłan okadza dary ofiarne, krzyż i ołtarz. Następnie diakon okadza celebransa. Następnie okadza się pozostałe duchowieństwo i wiernych. Kadzidła używa się także podczas podniesienia.



bibliografia:

Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego  (2002)
Sinka Tarsycjusz, Zarys Liturgiki, Wydawnictwo ITKM, Kraków 2004
Missale Romanum Editio Typica 1962